lørdag 14. desember 2013

Advente-luke 14.desember

I dag er det bare ti dager igjen til julaften, så nå er det ikke lenge til alle kakene er vasket, pakkene satt i ovnen, ungene ligger under treet og huset er lagt i seng. Og hvis du syns julen kommer litt brått på i år også, kan du slappe av i noen minutter og høre en ordentlig god julesang før du haster videre. Får du ikke julestemning av denne får du det aldri!


Jeg har en ny tutorial å vise frem i dag. Vi er mange som bruker seam binding på prosjektene våre, og den er veldig lett å farge selv. Jeg har sett noen varianter der man legger seam binding i en lynpose med noen dråper refill, men jeg har en annen måte å gjøre det på som jeg ikke har sett tutorial på noe sted, så jeg tenkte jeg skulle vise frem den.

Utstyr:
- Tusjer i fargene jeg har planer om å bruke på båndet, her har jeg plukket frem tre blåfarger: B99, B95 og B91.
- En minimister.
- Seam binding. Denne rullen er i fargen Winter White og kostet rundt 8 dollar i en butikk i New York. Den er veldig drøy, jeg har hatt min i tre år og den er fremdeles ikke tom, selv om jeg bruker den kjempemye.
- Blender-refill.

Jeg starter med å klippe båndet til ønsket lengde, finner frem den mørkeste tusjen og begynner å skrible på båndet - litt uten mål og mening egentlig. Det trenger ikke å se pent ut, for dette endrer seg underveis. 

Jeg gjør nøyaktig det samme med neste farge, som er B95, før jeg til slutt gjentar prosessen med B91.

Neste trinn er å fylle litt blender-refill på minimisteren. Man trenger ikke å fylle på så mye, for det er ikke mye man trenger til å farge båndet. Minimisteren er ikke helt lufttett heller, så det som er igjen av blender-refill på minimisteren når båndet er ferdig vil fordampe. Legg båndet i hånden som en liten ball og spray 3-4 dusjer med blender-refill på og rull båndet sammen i hånden som om du skal bake boller. 

Det fine med å bruke Copics til å farge bånd i forhold til distressproduktene til Tim Holtz og annen vannbasert farge er at det tørker lynraskt, en fordel for utålmodige sjeler! Alkoholen fordamper, og du har tørt bånd med mye liv i fargen som kan brukes med én gang.

Til slutt lagde jeg en dobbel sløyfe av båndet mitt, klar til å settes på et kort.

Ønsker alle som er innom en riktig så fin førjulsdag. Titt gjerne innom i morgen også for ny luke og mer Copic-inspirasjon. 

Adventsklem fra Elin 






1 kommentar:

Lucy Patrick sa...

Oh, that's a brilliant trick, thanks for the tutorial, I wouldn't have thought to do that, XOX Lucy