fredag 6. desember 2013

Advents-luke 6.desember

I dag viser kalenderen 6. desember 2013. Lena, som har vært gjestedesigner her siden slutten av september, har blitt permanent DT-medlem, og jeg, Elin, er det nyeste tilskuddet til CMN-familien og har oppgaven med å bidra med innholdet i dagens luke. 

Litt om meg: 
Jeg er født på 80-tallet og har vokst opp i landlige omgivelser på Abildsø i Oslo, men jeg har bodd så mange andre steder rundt om i verden at jeg nesten kan kalle meg selv for en liten nomade. I oppveksten prøvde jeg veldig mye forskjellig innen håndarbeid, og det var mye hjelp å få i en bestemor og en mormor som begge var veldig villige til å lære bort! Høsten 2010 begynte jeg å lage kort, etter at en god barndomsvenninne introduserte meg for denne hobbyen, som hun mente ville være perfekt for meg. Hun hadde rett - jeg ble hektet. Jeg syns fargelegging av motiver er noe av det beste med scrappingen, og det er derfor en ære å få være med på teamet her og forhåpentligvis bidra til at dere der ute inspireres til å lage noe med Copics! Bloggen min, Papirmølla, finner du her, og jeg er også DT for North Star Stamps, Papirplaneten og scrapping.no, i tillegg til at jeg er gjeste-DT for Ett Trykk i 2014. 

Over til noe mer spennende: Copic-relatert stoff! 

Jeg tenkte jeg skulle vise hvordan man kan farge mørk himmel med tusjene. Man kan selvfølgelig maskere motivet og bruke airbrush til dette, men hvis man bruker tusjene rett på arket får man en litt kraftigere himmel enn man klarer med airbrush. Det finnes garantert andre måter å gjøre dette på, men det her er altså sånn jeg gjør det. 
Du trenger et motiv som du skal lage himmel rundt og tusjene du skal bruke. Her har jeg tatt frem BV29, BV25, BV23 og BV20, i tillegg til BV27, som er en farge jeg har laget selv. Motivet mitt er "Guttefe med stjerne" fra North Star Stamps, stemplet på X-Press It Blending Card med brun Memento-pute. Planen min er å stanse ut motivet i en sirkel, så jeg har tegnet rundt die'en jeg har planer om å bruke med en tynn blyant, så jeg ser hvor langt ut jeg må fargelegge for å få himmel helt ut til kantene av panelet mitt. Copics og blyanter er ikke spesielt gode venner, så det er lurt å bruke en hard blyant til dette, en Copic-penn går også bra, men her hadde jeg en hard 0.3-blyant lett tilgjengelig, så da brukte jeg den.
Jeg farger alltid mørkt til lyst og starter med den mørkeste fargen (BV29) innerst mot motivet og tar flikkestrøk ut fra motivet hele veien rundt. 
Så går jeg over med den nest mørkeste fargen (BV27). Den tar jeg over hele det første jeg fargela og litt lenger ut. 
Jeg gjør det samme med BV25, tar den over de to fargene som allerede er lagt og litt lenger ut. 
BV23 er neste farge, og jeg gjør akkurat det samme her. Ved å gå over de mørkeste områdene med alle de lysere fargene får man jevne overganger, selv om det ikke ser sånn ut ennå! 
Til slutt går jeg over med BV20, som jeg tar over alle de andre fargene jeg har brukt og enda litt lenger ut. Her ser man at jeg ikke har fargelagt alt innenfor streken jeg lagde med blyanten ennå. Det kommer etterhvert. Det ser ikke spesielt jevnt ut ennå heller, men det blir bedre! 
Siden jeg har gått over det mørkeste med alle de lysere fargene har det mørkeste lysnet en del, og jeg går på nok en gang med den mørkeste fargen. Her ser man også nederst i høyre hjørne at jeg har kladdet litt. Jeg brukte kun tuppen på tusjen da jeg la det første strøket med BV29. Det gjør at det kan samle seg blekk i sidene på tusjtuppen, som kan gjøre tuppen litt seig og vanskelig å blende. For at jeg ikke skal få det seigt på motivet mitt har jeg "malt" med siden av tusjtuppen i et hjørne på arket for å få vekk det seige før jeg går over med BV29 for andre gang på motivet.
Jeg fortsetter som før, og tar BV27 over det mørkeste og litt lenger ut, før jeg tar BV25 over de to mørkere fargene og enda litt lenger ut. 
Jeg gjør det samme med BV23 og BV20, og på dette siste bildet her er hele innsiden av sirkelen dekket med farge. Blendingen begynner også å bli bedre.
Jeg går over en siste gang med alle fargene, og starter som tidligere innerst med den mørkeste fargen.
Så kommer de resterende fargene en etter en, og jeg gjør det samme her som jeg hele tiden har gjort. Det vil da si at BV20, som er den lyseste fargen, er lagt tre ganger over hele himmelen. Jeg sier meg nå fornøyd med den mørke himmelen min og stanser ut sirkelen min.

En ting man bør være litt obs på når man fargelegger på denne måten er at ikke alle farger "tåler" å bli farget så mange ganger som jeg har gjort her. BV20-serien er veldig snill sånn sett, men det er noe man bør teste ut når man prøver dette med nye farger. Innerst inntil motivet her har jeg jo nå tre lag av hver farge - det blir totalt 15 lag, og det er ganske mye! 
Til slutt farget jeg resten av den lille feen.
Himmel: BV29, 27 (selvlaget), 25, 23, 20
Hud: BV31, E11, 00, 000, 0000, 93
Hår: E23, YR21, E21, YR20, E25
Kjortel: E53, 51, 50
Stjerner: Y38, 35, 32
Vinger: B91, 90 (selvlaget), Blender
Jeg har også brukt atyou Spica-penner for å få glitter på stjernen. 
Til slutt havnet den lille feen på et ganske så enkelt julekort! 

Da er det bare å ønske alle som er innom en riktig god førjulsdag. Jeg skal bruke dagen på julebakst. Titt innom i morgen for en ny kalenderluke med mer juleinspirasjon!

Klem fra Elin :)

3 kommentarer:

Jill sa...

Så utrolig flott som dette ble Elin!
jeg er så utrolig glad for å ha med deg her hos oss og jeg gleder meg som en unge til å se alt det du skal vise fremover.
Du er en fantastisk flink kortlager og du lager magi med dine Copic, en stor inspirasjon rett og slett ♥
Velkommen til CMN!
KLem fra Jill

Trine sa...

Fantastisk dette må jeg også prøve. Så sporty gjort å kaste seg ut i kalenderen våres sånn på sparket. Flinke Elin. Tusen takk for at du hadde lyst til å bli en av oss:) Velkommen skal du være!!!

Lena sa...

Dette var bare så utrolig flott! Du er så dyktig og virkelig en jeg lar meg inspirere av, så gøy at du også er blitt en del av teamet :-)

Takk for dette innlegget, jeg har prøvd meg på bakgrunn i disse fargene men aldri fått det så fint til. Nå må jeg prøve igjen :-)

klem, Lena