tirsdag 12. mai 2015

Lag din egen Copic fargebok

Noe av det morsomste med å lage kort er at man treffer så mange hyggelige mennesker, og finner inspirasjon over alt. Da jeg var på ECCP-kurs i vår fikk jeg se en fargebok/fargekart som hun ved siden av meg hadde laget, og dette inspirerte meg til å lage min egen da jeg kom hjem. Og siden jeg falt helt for den hun hadde laget så kopierte jeg hennes så godt jeg kunne (jeg har spurt om lov altså....).

Motivet på forsiden er "Copica" fra Saturated Canary. Det er et digistempel som jeg har skrevet ut på Copic Coloring Paper sammen med teksten. Jeg bruker Photoshop til dette, men du kan fint gjøre det i Word i stedet. Fronten og baksiden er stanset ut med den største diesen i en pakke med nesting dies fra Die-namics, mens fargekartene er stanset ut i den nest største størrelsen. Fronten og baksiden er laminert for at det skal tåle mer og beskytte arkene mellom.
Jeg har brukt pregebrettet til å lage spor for hver enkelt farge, og deretter har jeg skrevet koden for fargegruppen til venstre, mens til høyre (vises ikke på bildet) har jeg skrevet 1, 2 eller 3 dersom jeg har brukt mer enn ett ark for en fargegruppe.

Her er motivet før jeg laminerte det.
Jeg har brukt disse fargene:
Hud: E13 - E11 - E00 - E000 - E0000
Kinn/Lepper: R22 - R20
Hår: E57 - E53 - E51 - E50
Øyne: BG99 - YG67 - YG63 - YG61
Grønn: BG96 - BG93 - BG91 (hjemmelaget) - BG90
Rosa: R89 - R85 - R83 - R81
Gul: YR23 - YR21 - YR20
Grå (genser): W5 - W3 - W0 -W00
Grå (tusjer): N2 - N0 - 0
Skygge rundt: B000 - B0000 - 0 
Det som er veldig kjekt med denne fargeboka er at det er så mye lettere å finne ut hvilken farge som passer til arkene jeg skal bruke, samtidig som jeg til enhver tid ser hvilke tusjer jeg har. 
Håper du blir inspirert til å lage din helt egen fargebok. Har du ikke stansemaskin så kan du kutte ark med en papirkutter, og hull tar du fint med en hullmaskin.
Klem fra Veronica K.

1 kommentar:

Elizabeth sa...

Super-smart ide, Veronica. Kanskje jeg endelig får laget meg en fargebok:) Bra tips å bruke pregbrett mellom fargene. Og nydelig fargelegging som alltid! Klem, Elizabeth